"One size fits all" doesn't work

Voor de meeste verzoeken is een "one size fits all"-oplossing niet geschikt en zou niet de gewenste resultaten opleveren.  Er bestaat bijvoorbeeld een tendens om met één opleidingsonderwerp één bedrijfsprobleem op te lossen.  Een combinatie van gerichte elementen uit verschillende thema's biedt vaak veel betere resultaten.

SAMEN creëren we de juiste oplossing die bij U past

Elk bedrijf heeft specifieke behoeften, rekening houdend met zijn activiteit, zijn bedrijfscultuur, zijn klanten, het type werknemers en hun achtergrond. Daarom is het noodzakelijk om u de oplossing aan te bieden die aangepast is aan uw behoeften en uw stijl.


De creatie van uw oplossing wordt bijgestaan en vergemakkelijkt door een voorstel van reeds beschikbare concrete inhoud, waaruit wij samen de nodige elementen selecteren om uw oplossing op maat te maken.


Ik sta u bij met mijn dubbele pet van manager (veldwerker, resultaatgericht) en trainer-coach (wat is er nodig om ervoor te zorgen dat het werkt).

1. "The end in mind" : Uw doelstellingen op het einde van de reis

Er is geen gunstige wind voor wie niet weet waar hij naartoe wil. - Sénèque  


Het verwachte eindresultaat is de basis voor ons denken.  Allereerst is het belangrijk dat u en uw medewerkers precies weten wat de opleiding moet opleveren in termen van concrete, waarneembare en duurzame resultaten voor iedereen aan het eind van de cursus.  Door vragen te stellen help ik u de precieze doelstellingen te verduidelijken.

2. Het vertrekpunt: uw huidige situatie

We weten nu onze bestemming.  Om onze route te bepalen, verduidelijken wij ons vertrekpuntpunt: de huidige situatie.  In termen van :

- resultaten: wat zijn de huidige resultaten en hoe worden deze niet bereikt?

- gedragingen: wat kunnen we waarnemen dat niet in overeenstemming is met de verwachtingen en goede praktijken die nodig zijn om het doel te bereiken

- veronderstelde capaciteiten: bijvoorbeeld uit eerdere opleiding

3.Ontwikkelingsbehoeften in termen van nieuwe kennis

De "kloof" tussen uw huidige situatie en het gewenste resultaat aan het einde van de reis vormt het geheel van behoeften waarin moet worden voorzien.  Samen onderscheiden we 2 soorten behoeften:

1. in termen van benodigde nieuwe kennis: ik bereik een doel niet omdat ik niet weet hoe het moet, mij is nooit een goede methode geleerd".

2. Persoonlijke ontwikkelingsbehoeften: ik heb een of andere methode geleerd, of zelfs met mijn gezond verstand kon ik het gewenste resultaat bereiken, maar ik slaag er niet in om de kennis die ik heb opgedaan of die ik heb geleerd op het juiste moment te ACTIVEREN.

Deze analyse stelt ons in staat de precieze inhoud die in het opleidingsprogramma moet worden opgenomen te bepalen.

4.Vorm geven aan het traject

Ten slotte bepalen we de vorm waarin we het leren zullen organiseren:

1. Klassiek: allemaal live, face-to-face, in groepen

2. Online: alles in een digitale versie met inhoud die toegankelijk is via een e-learning platform

3. Hybride: een combinatie van online inhoud en live training (face-to-face en/of op afstand)

4. Teambuilding

5. Coaching (individueel of team)

Een voorbeeld van een scenario voor een opleidingstraject

1. De reis begint met een kick off  in de vorm van een teambuildingsessie

2. Enkele weken voor een face-to-face opleidingssessie stelt een pre-training met behulp van online inhoud op het platform de deelnemers in staat zich optimaal voor te bereiden op de vereisten voor de opleiding.

3. Live face-to-face training. Dankzij de vooropleiding is de sessie praktischer

4. Post-training via het platform en gestimuleerd door regelmatige herinneringen en gerichte opdrachten